Tessellacje z wykorzystaniem hydrangei autorstwa Shuzo Fujimoto
Wielokrotnie wędrując po internecie znajdywałam zdjęcia niesamowitego motywu hydrangei autorstwa Shuzo Fujimoto, niedawno udało mi się znaleźć diagram do niego. Motyw bardzo mnie zafascynował, można go łączyć na wiele sposobów i zawsze zachowuje swoją elegancję. Diagram wykreślił John Smith, pokazując w nim sposób składania podstawowej hydrangei z trzema wielkościami płatków (link do diagramu, diagram znajduje się na stronie Nicka Robinsona www.nickrobinson.info). Sara Adams wykonała wideo z instrukcją, można obejrzeć go na jej stronie www.happyfolding.com.
Czy jest możliwe wykonanie hydrangei z większą liczbą płatków? Odpowiedź jest twierdząca i jest to całkiem proste. Moja słowna instrukcja będzie odnosić się do numeracji kolejnych zagięć z instrukcji Johna Smitha. Składanie rozpoczynamy w identyczny sposób, aż do wykonania kroku nr 28. Odwracamy model na lewą stronę i wykonujemy zagięcia od 7 do 12, odwracamy na prawą stronę i wykonujemy zagięcia od 15 do 28. Jeśli nadal mamy chęci, to możemy kontynuować ten proces, aż nie będziemy w stanie wykonać kolejnych etapów ze względu na coraz mniejsze "skrzydełka". Wtedy kończymy nasz model wykonując już tylko kosmetykę płatków, czyli zagięcia nr 29-33. Poniżej 3 rysunki, pierwszy z hydrangeą według diagramu, druga ma dodatkowe dwie wielkości płatków, a trzecia ma dodatkowych 4 wielkości płatków.
Na zdjęciach hydrangea dokładnie według instrukcji (po lewej) i z dodatkowymi dwiema iteracjami (po prawej).
W modelu na zdjęciu poniżej zostały wykonane cztery dodatkowe iteracje, w ten sposób powstało 7 kompletów płatków różnej wielkości. Ciekawe jest to, że zawsze końcowy model jest o połowę mniejszy od kartki, z której został poskładany, niezależnie od liczby płatków.
Znalazłam wiele zdjęć, na których origamiści składają kilka motywów hydrangei na jednej kartce. Niestety nie doszukałam się w internecie żadnych wskazówek jak to zrobić, więc musiałam opracować sobie samodzielnie. Zaczęłam od wykonania CP dwóch hydrangei obok siebie. Zauważyłam, że po środku część zagięć po skosie jest niepotrzebna, a pomiędzy motywami zrobiła się przerwa. Owszem wygląda to ładnie, ale chciałam aby były zupełnie blisko siebie.
|
|
Drugą moją próbą połączenia kilku motywów hydrangei było złożenie modelu według CP zaprezentowanego po lewej. Na jej podstawie chciałam opracować metodę
wyprowadzania siatki bez zbędnych zagięć, ale tak, by motywy były położone obok siebie.
Od razu zauważalne jest, że skośne zagięcia przechodzą przez całą kartkę, a nie jak poprzednio urywają się w różnych miejscach. Wykonanie takiej siatki zatem jest dużo bardziej
proste i nie wymaga tak ogromnego skupienia.
Jak dobrać proporcje kartki? Bierzemy pasek papieru w stosunku 2:1. Składamy na 8 części wzdłuż dłuższego boku (jeśli chcemy ograniczyć zagięcia do minimum
to pierwszej i ostatniej części nie dzielimy), a na 16 części wzdłuż krótszego boku. Pierwszy "pasek" poziomy słyży do wykończenia brzegów, kolejne 6 na pierwszy motyw, następne 6 na kolejny motyw i czternasty na wykończenie brzegu (pozostają nam dwa "paski", które odcinamy).
Podobnie obliczamy, gdybyśmy chcieli umieścić 3 motywy hydrangei po kolei. Kartkę w pionie dzielimy na 8 części, a w poziomie na 20 części (2,5 szerokości kartki, pierwszy pasek na wykończenie płatków, trzy motywy po 6 pasków i ostatni dwudziesty pasek na wykończenie płatków).
Rysunki po prawej stronie przedstawiają gotowy model, u góry składany każdy motyw według instrukcji Johna Smitha, a na dole z wyprowadzeniem większej liczby płatków
(gotowy model ma szerokość połowy kartki i wysokość trochę mniejszą od połowy wysokości kartki, proporcje na schemacie są zachowane).
Zdjęcie po lewej przedstawia gotowy poskładany model z większą liczbą płatków, a na dole według instrukcji Johna.
|
Poniżej CP obrazka z czteroma motywami hydrangei z przerwą pomiędzy nimi. Wystarczy kartkę podzielić na 4 części, a na każdej z nich poskładać jedną hydrangeę. Ponieważ bardzo nielubię zbędnych zagięć na efekcie końcowym, to na CP pominęłam je.
Rysunek złożonego CP (przód i tył). Ciemniejsza część jest na pierwszym planie (w rzeczywistości tego samego koloru).
Tak wygląda z poskładanymi hydrangeami (po lewej według instrukcji, a po prawej z dodatkowymi iteracjami):
Efekt końcowy z większą liczbą iteracji:
Oczywiście można poukładać je bardzo blisko siebie:
Tak wygląda z poskładanymi hydrangeami (po lewej według instrukcji, a po prawej z dodatkowymi iteracjami):
Składając model zauważyłam, że po złożeniu pierwszego kroku z tyłu jest 5, a nie 4 kwadraty (jeden dodatkowy pomiędzy czteroma). Spróbowałam na tym środkowym również wykonać hydrangeę. Efekt bardzo mnie zaskoczył:
Poniższy model będzie ramką na zdjęcia. Wstępnie zdjęcia już wybrałam, ale ze względu na wielkość muszę najpierw poszukać odpowiedniego fotografa, który je wywoła. Najpierw zdjęcie modelu, a potem CP:
Dla porównania wielkość modelu poskładanego (proporcje odpowiednie do powyższego CP):
Złożyłam jeszcze ich kilka, CP już nie będę pokazywać. Każdy kto złoży model z czteroma motywami to złoży każdy inny. Poniżej prezentuję ich zdjęcia.
9 motywów hydrangei blisko siebie, pod spodem zdjęcia z tylko poskładanym CP
Siatka na 6 motywów hydrangei, dwie dodatkowe (pomiędzy) wykonane w trakcie składania
Kilka zdjęć z kolejnych etapów składania:
- Złożone CP na 6 motywów - przód.
- Złożone CP na 6 motywów - tył.
- Złożony pierwszy etap - tył.
- Tył modelu po wykonaniu pierwszego etapu. W tym momencie można zadecydować o końcowym wyglądzie modelu. Są trzy możliwości: dokończenie modelu dokładnie według instrukcji Johna (zdjęcie poniżej), składanie kolejnych etapów na sześciu kwadratach, składanie kolejnych etapów na ośmiu kwadratach (można wykonać kolejne etapy na dwóch gładkich kwadratach pomiędzy pozostałymi).
- Dokończona hydrangea według instrukcji Johna.
- Tył hydrangei w trakcie składania kolejnych etapów.
Wszystkie rozrysowane powyżej CP są w wersji minimalistycznej, tzn. bez zbędnych zagięć. Można je wyznaczyć robiąc drobne szczypanki na brzegu kartki, jednak osobie początkującej polecam złożenie pełnej siatki kwadratowej. Przygotowując początkowe zagięcia składam wszystkie równoległe do brzegów zagięcia na jednej stronie kartki, a skośne po drugiej stronie. Nie przeginam drobnych fragmentów zagięć na drugą stronę zgodnie z CP. Te zagięcia same zmienią swój kierunek podczas składania kolejnych kroków.
Mam nadzieję, że choć trochę przybliżyłam ten temat. Życzę wszystkim miłego składania tego modelu.
Tekst, CP oraz zdjęcia: Halina Rościszewska-Narloch. grudzień 2010
|